Inhoud
Bij dit vak bestudeer je de fases die kinderen doorlopen in hun moedertaalontwikkeling. Die komen namelijk binnen elke taal verbluffend veel overeen. Hoe komt het dat kinderen zonder systematische instructie in staat zijn om in enkele jaren hun moedertaal te leren? Deze vraag proberen we te beantwoorden door publicaties te lezen over kindertaalontwikkeling en door kindertaaldata te bestuderen.
Daarnaast bestuderen we kinderen met een taalstoornis. Dit zijn kinderen bij wie de moedertaalverwerving niet zo vlekkeloos verloopt als hierboven beschreven. Soms is de oorzaak hiervoor duidelijk (zoals bij kinderen met een gehoorstoornis) maar vaak is dat ook niet het geval. We bestuderen de processen die deze kinderen doormaken en wat dit betekent voor het dagelijks leven van deze kinderen.
Je leert bij dit vak ook de basisprincipes van onderzoek doen naar kindertaalontwikkeling: hoe je data verzamelt bij een kind en hoe je (geautomatiseerd en handmatig) spontane kindertaaldata analyseert en hoe je een toets om achterstanden te signaleren afneemt.
Docent
Dr. Jing Lin
Periode
Dit vak wordt gegeven in de periode april-juni (periode 5 en 6). De studielast van dit vak is 6 studiepunten. Dit betekent dat van jou een tijdsinvestering van ongeveer 6×28 uur wordt gevraagd. Dat is 168 uur, verdeeld over 12 weken.
Toetsing
Tentamen op basis van open vragen en meerkeuzevragen, waarin zowel kennis als toepassing en inzicht worden bevraagd. Je krijgt alleen toegang tot het tentamen als je voldaan hebt aan enkele opdrachten (o.a. kindertaaldata analyseren; een taaltoets afnemen).
Doelgroep
Dit vak is voor studenten die na de premaster de masterspecialisatie TTW-Taalstoornissen willen gaan doen.
Voor meer informatie, klik op deze link naar de elektronische studiegids. Klik op ‘zoek vak’ en voer dan ‘First Language Acquisition’ in.
NB
Dit vak wordt gegeven in het ENGELS!