Inhoud
Deze cursus bestaat uit een aantal verschillende onderdelen, verdeeld over tien modules. In de eerste reeks modules leer je (digitale) bronnen en wetenschappelijke literatuur te gebruiken. Je maakt kennis met verschillende publicatietypen. Je leert tevens hoe je het beste informatie kan beoordeelden op bruikbaarheid in een wetenschappelijke context.
In de tweede reeks modules ga je dieper in op de wijze waarop in een academische omgeving wordt omgegaan met informatie. Een belangrijk aspect daarvan is het in de eigen tekst verwijzen naar, citeren van en parafraseren van andere informatiebronnen. Voor dat verwijzen gelden vakspecifieke regels, die je zal leren toepassen aan de hand van oefeningen.
De derde reeks modules begint met het kritisch leren lezen van teksten. Je leert wat de kwaliteitscriteria voor argumentatie in wetenschappelijke teksten zijn en je maakt je technieken eigen om de kwaliteit van de argumentatie in teksten te beoordelen. Tot slot leer je wat de opbouw is van een goede wetenschappelijke tekst en tevens wat de meest efficiënte manier is om een schrijftaak aan te pakken.
Docent
Dr. Nanon Labrie
Periode
Dit vak wordt gegeven in de periode september-oktober. De studielast van dit vak is 3 studiepunten. Dit betekent dat van jou een tijdsinvestering van ongeveer 3×28 uur wordt gevraagd. Dat is 84 uur, verdeeld over 6 weken.
Materiaal
Al het onderwijsmateriaal wordt online via Canvas beschikbaar gesteld. De Werkbank Academische Vaardigheden is als naslagwerk online raadpleegbaar.
Toetsing
Vier toetsvormen. Deze moeten allemaal beoordeeld zijn als voldoende.
Doelgroep
Dit vak is voor studenten die na de premaster de masterspecialisatie TTW-Taalstoornissen of TTW-NT2 willen gaan doen.
Voor meer informatie, klik op deze link naar de elektronische studiegids. Klik op ‘zoek vak’ en voer dan ‘Academische Vaardigheden’ in.